Kako izgleda tvoj avatar?

Kupuješ novu garderobu? Najpre je isprobaj u VR-u, a potom je poruči. Ne treba ti nova garderoba, ali voliš kupovinu? Dizajniraj i kupi garderovu za svog avatara u Metaverzumu. Možda već znaš, ali ljudi zaista plaćaju u milionima parče zemljišta u Metaverzumu. Kreativna industrija ide u tom pravcu. Znaš da slikaš, imaš afinitete prema dekorisanju i uređenju ili možda sviraš nešto? U virtuelnoj realnosti te jedva čekaju i ovo je možda poslednji trenutak da budeš među pionirima u ovoj oblasti. Detalji u nastavku.

Pogledajte video

Dobro došli u

kreativnu industriju!

Tvoj izbor je kreativna industrija. Digitalizacija je postala popularna reč i obuhvatila je sve aspekte naših života. Isti slučaj je i u kreativnoj industriji, koja je zahvaljujući digitalizaciji postala jedna od najbrže rastućih industrija, industrija koja zapošljava mnogo ljudi, poboljšava kvalitet života i daje značajan doprinos ekonomiji. Ipak, prilagođavanje nije išlo lako kada su u pitanju institucije kulture recimo, jer je bilo neophodno brzo reagovati i prilagoditi se novim načinima konzumiranja sadržaja. Sve vreme, institucije su morale da ostanu verne svojoj misiji i vrednostima. Neke izvođačke umetnosti postale su mnogo popularnije nego ranije, poput baleta i opere koje sada gledamo u bioskopima širom sveta i uživamo jednako kao ljudi koji su na realnom mestu dešavanja. Muzeji su nam svima draži od uvođenja virtuelnih tura, sada pratimo i restauracije pojedinih dela, što sigurno ne bi bilo po planu u kratkom obilasku nekog grada. Naravno, postoji jedan aspekt koji ne smemo da previdimo, a to su finansije i koliko je sloboda u stvaranju dostupna zaista slobodnim umetnicima, ali ovde si da pronađeš svoje mesto na tržištu rada i nećemo te zamarati sa pitanjem koje će biti aktuelno do smaka sveta. Ovom problematikom ćeš morati sam da se baviš i na tebi je da odlučiš koje kompromise možeš da napraviš, a koji su ti nezamislivi.

Na mnogo načina internet je povezao svet. Dostupni su nam novi alati za kreiranje i komunikaciju, što zahteva kontinuirano promišljanje o ljudima kojima se obraćamo i njihovim potrebama. Negovanje publike više nije samo povremena komunikacija, to je ostalo u starom svetu, danas negovanje publike zahteva svakodnevnu komunikaciju. Platforme su transformisale način na koji umetnici stvaraju, jer iako ti kao umetnik moraš u nekom trenutku da zaposliš marketing menadžera, ipak, svoje mesto na tržištu možeš da zauzmeš potpuno sam. Studio ti nije potreban na samom početku kao ni izdavačka kuća. Digitalna prava jesu pitanje kojim ćeš se baviti, jer je teško zadržati kontrolu nad svojim radom u digitalnom prostoru. To je još uvek jedna siva zona u kojoj se snažno prepliću stari i novi svet. Budućnost je ona u kojoj linije između nekomercijalnog i komercijalnog, tradicionalnog i netradicionalnog postaju sve zamagljenije. Ključna reč za sve kreativne industrije jeste – individualan pristup ili barem privid da je tako. Šta to znači, to znači da je vrlo važno da pronađeš istomišljenike i da ih pažljivo osluškuješ. Ono o čemu bi još trebalo da razmišljaš, jeste da tvoja umetnost mora da bude prilagođena većini platformi i striming mrežama. Vremenom će sve te procedure kreiranja postati standardizovane, jer će to zahtevati publika. Nadolazeći trendovi promovišu saradnju i deljenje. Zamisli da imaš projekat koji razvijaš. Na Fejsbuku ćeš u roku od dva dana dobiti feedback ljudi koje poznaješ ili ne poznaješ, poslaćeš mejlom pozivnice na prvi koncert, podelićeš i link.

Efikasniji si daleko više od bilo kog menadžera, jer se budućnost vrti oko integrisanja i korišćenja alata na različitim platformama. Postoji mnogo oblasti tehnološkog polja koje ti pružaju mogućnosti za posao. Bilo da si početnik u kreiranju video igara za studio ili razmišljaš o tome da razviješ uticajan proizvod za preduzeća. Kreativni poslovi u tehnologiji donose inovativne pozicije u kojima možda pronađeš sebe. Najbolje od svega jeste što više ne moraš da biraš između dobre zarade i posla koji voliš. Kreativnost više ne vodi u siromaštvo. Možeš da odabereš način života kakav želiš da vodiš i prema tome da usmeriš svoja interesovanja.
Još jedna sjajna stvar u digitalizaciji kreativnih industrija jeste što je veoma lako preploviti iz jedne sfere u drugu, samo je potrebno razvijati interesovanja i veštine. Zaposleni u kreativnoj industriji ne mare mnogo za formalno obrazovanje, jer je ono zaista postalo manje važno. Trebalo bi uzeti u obzir i problem sa kojim se domaći obrazovni sistem suočava i višedecenijski nedostatak praktičnog rada, koji je u kreativnoj industriji najvažniji.

U Velikoj Britaniji 1 od 8 poslova danas je već iz oblasti kreativne industrije. A uticaj digitalizacije oseća se u svim njenim oblastima. Ranije smo filmove gledali u bioskopima, a danas ih gledamo on demand. Snimanje u visokoj rezoluciji, nove kamere, specijalni efekti. Ipak, glumci su i dalje neophodni, kao i reditelji, producenti, organizatori. Televizija se prilagođava mobilnim uređajima, dok muzika cveta na striming platformama. Muzička industrija je možda doživela najveće promene. Prelazak iz analognog u digitalni svet stvorio je neverovatne mogućnosti za sve koji se bave muzičkim stvaralaštvom. Način kreiranja muzike je promenjen. Muzičari danas lakše stvaraju jer im nije potrebna izdavačka kuća, samo profil na mreži koja dominira u životu njegove publike. Umetničko stvaralaštvo prilagođava svoj potencijal VR-u, čiji su najveći obožavaoci najmlađi, budući kupci i konzumenti. Tek ćemo videti promene, upoznati od kojih mnogi možda ne znaju da nacrtaju ni Čiča Glišu, ali na genijalan način komuniciraju i šalju poruke svojim digitalnim delima. Zar to nije sjajno?

Poslovi u kreativnoj industriji su: gluma, copywriting, content writing, arhitektura, umetnost i dizajn (grafički dizaj, modni dizajn), filmsko stvaralaštvo, tv stvaralaštvo, fotografija, video, novinarstvo, karijere koje uključuju pisanje, teatar i muziku. Top poslovi podrazumevaju predviđanje potreba konzumenata – Chief Marketing Officer, User Experience director, Creative Director, Marketing Director, Media Director, Advertising Account Director.

Napravili smo ti i jedan mini vodič, pre nego što nastaviš dalje:

Dizajner video igara koristi nekoliko veština iz različitih oblasti kako bi uspeo da razvije igru. Od kodiranja, preko grafičkog dizajna, animacije i kreiranje priče, on mora sve da poznaje, jer je zadužen za čitav tim. Ovo je inače jedan od najzanimljivijih poslova u industriji koja raste neverovatnom brzinom.

Menadžer društvenih mreža koristi svoje marketinške i komunikacijske veštine kako bi promovisao neku kompaniju, proizvode ili neku mrežu. Njihov radni dan sastoji se od kreiranja objava koje nose poruku za ciljnu grupu.

Grafički dizajneri koriste programe kako bi dizajnirali umetnička dela u svrhu promocije ideja, događaja, proizvoda i sl.

Animatori su profesionalci koji koriste svoj umetnički potenicijal za kreiranje pokretnih slika. Digitalni animatori poznaju rad u brojnim programima, a interesuje ih film, televizija, industrija video igara i sl.

Digitalni producenti su ljudi koji kreiraju digitalne sadržaje. Ti sadržaji su uglavnom videi koji promovišu kompaniju, ideje ili kreativne individualce. Odlično poznaju rad u različitim softverima i vredno prate trendove.

Digitalni marketari razvijaju marketinške kampanje za različite biznise i organizacije kako bi im pomogli da pridobiju i razviju svoju publiku.

Kopirajteri imaju sjajnu sposobnost pisanja i komunikacije. Oni pišu blogove, tekstove za socijalne mreže, komercijalne videe i sl.

Brend menadžeri prave kampanje i pokušavaju da stvore što čvršću sponu između brenda i kupaca.

Digitalni dizajneri stvaraju umetničke i grafičke poruke za digitalne sadržaje.

Search menadžeri vrše pretrage i optimizaciju sadržaja kako bi on došao do što većeg broja ljudi.

Kreativni direktori rade na različitim poljima, oni imaju ekspertizu iz jedne oblasti, ali uglavnom iskustvo iz mnogih drugih. Često su vrlo odgovorni za uspeh celokupnog projekta na kojem rade.

UX dizajneri svoje veštine usmeravaju svoja znanja i veštine kako bi dizajnirali proizvode koji su što više prilagođeni korisnicima. Ako je recimo u pitanju aplikacija za mobilni telefon, oni ispituju svaki njen segment.

Front end developer je specijalizovan za prezentaciju web stranice, slike, sve ono što zapravo vidiš kada odeš na neki sajt. On blisko sarađuje sa UX dizajnerima.

Full stack developer poznaje i front-end i back-end rad i zna tačno šta bi trebalo da uradi da bi neki sajt radio.

Mobile developer su kreatori softvera za mobilne uređaje i tablete. Oni svoje veštine upotrebljavaju za kodiranje aplikacija i igrica.

Produkt dizajneri pomažu kompanijama da razviju nove proizvode uz blisku saradnju sa inžinjerima, marketing menadžerima, ekspertima prodaje i sl.

Pošto si ovde, želimo da ti kažemo da je za uspeh u ovoj industriji najvažnije kontinuirano učenje i širenje interesovanja. Važno je da budeš otvoren za različite saradnje i iskustva. Srećno!