Skip to main content

Tvoj izbor je e-commerce ili na srpskom onlajn trgovina. Dobro, na neosrpskom. Elem, svi znamo koliki procvat je ova branša doživela izbijanjem pandemije. Čak i oni sa najokorelijim stavom “ne naručujem ništa, ne mogu dok ne vidim” bili su prinuđeni da ga promene. Kurirske službe zadovoljno trljaju dlanove, trgovine ulažu u svoje virtuelne izloge, marketing i krče nove puteve do svojih mušterija.

E-commerce platforme preuzimaju primat. Ipak, ukoliko želiš da se baviš ovakvom vrstom trgovine moraš da znaš da je digitalizacija nezaustavljiv proces – moraš konstantno da radiš na optimizaciji svog e-commerce sajta.

Koliko puta si na nekom sajtu prihvatio kolačiće? Ukoliko si u e-commercu, ova vrsta podataka ti može biti dragocena i bilo bi dobro da se na vreme upoznaš sa njihovom primenom. Sakupljeni kolačići ti mogu pomoći da pratiš promene u ponašanju svojih kupaca, njihova očekivanja, potražnju i da na osnovu toga prilagodiš ili promeniš taktiku poslovanja. Uvek budite u korak sa konkurencijom i pratite šta oni rade.

Ovde nećemo govoriti mnogo o poslovima koje možeš da obavljaš kao radnik u okviru neke veće e-commerce platforme. Napravićemo kratak pregled toga šta moraš da znaš kako bi pokrenuo svoj (prvi) preduzetnički poduhvat u ovoj oblasti.

Online prostor postaje primarno mesto za kupovinu

Poslednjih godina, a naročito u godini iza nas, potražnja za proizvodima online je naglo skočila. Gde prvo proveravaš kada želiš nešto da kupiš? Da li zaista ideš od radnje do radnje ili kucaš u pretraživač, tražiš recenzije i ostalo?

Baš iz ovog razloga bitno da je tvoj prodajni sajt optimizovan, da su proizvodi pregledni i lako dostupni.

Brendovi moraju da postoje u online svetu

E-commerce je odličan način da bez posrednika komuniciraš sa svojim kupcima (DTC – direct to customer), što budućim, što sa onima sa kojima si već sarađivao. Postojanje jednog brenda u online svetu, na društvenim mrežama omogućava istom da poveća svoju vrednost, da ne budemo previše surovi i ne kažemo da u suprotnom kao da ne postoji.

Digitalizacija proizvoda

Ono što svi potrošači žele jeste brz i lako dostupan pregled svih proizvoda koji ih interesuju. Za razliku od ranije, sada kupci žele novu vrstu iskustva, u kom će imati izlistane sve proizvode koje mogu da kupe. Prodajom proizvoda na ovaj način nisi više ograničen na to da li ti je lokal u Knez Mihailovoj ulici ili ataru bilo kog sela, sve dok imaš pristup Internetu. Bitna je samo tvoja spremnost da budeš ažuran i konstantno kupcima nudiš što bolju ponudu što jasnije prikazanih proizvoda.

Očekivanja kupaca sve su veća

Ono što bi trebalo da znaju svi vlasnici e-commerce sajtova jeste činjenica da je kupac uvek u pravu. To naravno ne znači da treba da radiš na svoju štetu i plaćaš poštarinu u nedogled ukoliko je nekome dosadno ili nije siguran da li mu neki proizvod treba. Ipak, očekivanja kupaca sve su veća, što i ne čudi, jer kako je skočila potražnja za online kupovinom, tako je naglo skočila i ponuda. Kupci cene personalizovano iskustvo, nešto što mogu dobiti samo od tebe, ali i žele brze procese. Budi siguran da se tvom e-commercu lako pristupa sa telefona, tableta i kompjutera, da su svi proizvodi adekvatno predstavljeni i da se faktor iznenađenja prilikom prodaje svede na minimum.

Optimizacija procesa

Optimizacijom prodajnog procesa stalno moraš da se baviš. Cena proizvoda mora da bude formirana uzimajući u obzir sve realne troškove – robe, pakovanja, održavanja platforme, poreza, magacina, logistike, marketinga, administrativne troškove i naravno, ne volontiraš, tvoje zarade. Ukoliko znaš kako da se reklamiraš onlajn samostalno, značajno ćeš uštedeti, pa ćeš samim tim moći da imaš i konkurentnu cenu. Takođe, ukoliko kreiraš radno okruženje tako da se tačno zna šta je čiji posao u lancu snabdevanja, imaćeš manje utrošenog vremena na rutinske stvari, a znamo da je vreme = novac.

Proširena realnost u borbi protiv prevare kupaca

Nažalost i dan-danas mnogi ljudi dožive da budu prevareni prilikom kupovine online. Često se dešava da ili dobiju proizvod koji samo liči na ono što su videli na sajtu ili je to što dobiju potpuno nešto drugačije od onoga što su očekivali. Veliko nepoverenje među ljudima može odvući kupce, a tu ti može pomoći proširena realnost (Augmented Reality).

Pomoću softverskih aplikacija i AR, e-commerce sajtovi mogu svojim kupcima da ponude prikaz određenih artikala u (skoro) realnom prostoru. Na ovaj način AR može pomoći u otklanjaju barijere zvane “kako li će to izgledati” prilikom online kupovine.

Poslovi u okviru velike e-commerce platforme

Nećemo ti ostati dužni, navešćemo i par profila kojima bi mogao da se baviš u okviru već razrađene, velike onlajn prodaje. Nešto poput Amazona ili AliExpress-a.

  • Predstavnik korisničke službe
  • Marketing stručnjak
  • SEO pisac sadržaja
  • Radnik u skladištu
  • Pomoćnik u administraciji
  • Dizajner korisničkog iskustva
  • Developer
  • IT tehničar
  • Analitičar
  • Grafički dizajner
  • Menadžer društvenih mreža i digitalnih operacija
  • Finansijski menadžer
  • Direktor e-commerca

Jedva čekamo da vidimo tvoju e-commerce platformu. Srećno!