Skip to main content

Tvoj izbor je zabava i to u sferi medija. Iako ti se možda čini da si izvukao premiju, zabaviti ljude konstantno gladne zabave, nije niti će biti lako. Kombinacija demografije, koncepta konzumerizma i tehnoloških trendova potpuno menjaju poimanje samih medija kao emitera informacija. Od kupovine novina do novina na tabletu, daleko smo odmakli. Da li znaš da su ljudi ranije iznajmljivali DVD-jeve u klubovima? Ti danas strimuješ sadržaj na najmanje 2 uređaja u kući, a prema pretragama na telefonu, dobijaš i predloge koju emisiju da pogledaš večeras. I nije neverovatno dokle je sve to došlo i u kom pravcu ide.

Svetsku srednju klasu danas čini oko 1.8 milijardi ljudi, a do 2030. godine trebalo bi da ih bude skoro 5 milijardi. Mediji su uglavnom usmereni na njih. Oni donose novac. Fokusirani su uglavnom na obrazovanje, premium sadržaje i video na zahtev. U isto vreme, milenijalci (rođeni od 1981. do 1997) kreiraju nove servise koji nude nezaboravan sadržaj i instant pristup. Svetska populacija stari, raste interesovanje za sadržajem za starije osobe. Na samom kraju, urbanizacija celog sveta čini stil života većine takvim da svi samo želimo dobro da se odmorimo posle posla. Mlađe generacije zahtevaju još sadržaja na sve moguće teme iz svih krajeva planete. Sve je zanimljivo. Na osnovu ovoga nastala su zanimanja koja su ubila uticaj klasičnog PR-a i koja zahtevaju vrlo specifičan pristup. U prevodu, PR će i dalje postojati, ali će on morati da se specijalizuje za posebnu nišu i da je do samog kraja upozna kako bi mogao bilo koga da savetuje na koji način da se obrati potencijalnim kupcima. Pričanje priče (storytelling), dobro povezivanje sa brendom, sve to, zahtevaće mnogo komunikacije koja će, gle čuda, za razliku od lažne slike koja je vladala advertajzing scenom decenijama, ovog puta biti primorana da dela vrlo iskreno i otvoreno. Ta iskrenost biće kontrolisana budnim okom javnosti koja, kao i svaki tinejdžer, samo čeka da pogrešiš i da te grubo odbaci. Mlađi korisnici ne vole profi videe, obožavaju tzv. prljave kadrove i spontane fotografije. Ako se dogodi da influenser spomene u videu nekog od svojih pratilaca, pridobio je tu osobu dokle god postoji na mreži. Toliko je ta publika verna i posvećena. 

Širom sveta, očekuje se i porast startapa iz oblasti medija. Oni će menjati poslovne sisteme, a investicije će zavisiti od sadržaja koji se nudi. Tako će se i sam sektor medija menjati. Ono što je veliki problem u svetu zabave budućnosti i sa poslovima u ovom sektoru jesu licence, autorska prava i koncept originalnih dela. Ako te zanima kreiranje sadržaja, preporuka eksperata iz ovih oblasti je da čitaš što više i da testiraš pristupe do iznemoglosti. Ne možemo da ti damo konkretne nazive poslova koji će nastati, jer ih ne znamo, ali oblasti koje nastaju su ti na raspolaganju. Rast upotrebe mobilnih telefona, nove mreže, IoT, personalizovaće sadržaj, a onda će svi biti primorani da se više potrude. Za sve ove sisteme, stručnjaci poput analitičara podataka i menadžera sadržaja u datom momentu čine se neophodnima. Analitičari će konstantno analizirati informacije o pristupu različitim kanalima, sa različitih uređaja, a menadžer sadržaja moraće sve to da prilagođava. Već ti je jasno da to vodi ka razvoju jeftinih senzora, brzih uređaja, Cloud – a, IoT sistema, mreže i mašine su sve brže i pametnije. 

Mobilni telefoni takođe menjaju sve. Socijalne mreže ohrabrile su pojedince i brendove, pa tako traže sve kreativnije načine za izražavanje. Autentične osobe i ogoljavanje postaju recept danas, a šta će biti, ne znamo. Vrlo je čudno što se mreže kreću u obrnutom pravcu od onog u kome je išla televizija od svog postanka. Mreže kreću od ogoljavanja, nadamo se ka edukaciji i platformama za lični razvoj. Trebalo bi razmišljati i o tome, pogotovo zato što milenijalci neće umreti za dve decenije, oni su ona čudna grupa, pamte tranzistor, a koriste uspešno pametni telefon. Valjalo bi smisliti način na koji je najbolje obratiti im se. Film, pozorište, cirkus, parkovi zabave, izleti. Vidovi zabave koje smo toliko voleli, polako se pretvaraju u serijale, bioskopske projekcije, hologramske predstave kako ne bismo mučili životinje, a izlazak napolje može da imitira i VR prostor. Znamo da blogeri i eksperti za komunikaciju ostaju poslovi u budućnosti, ali recimo budućnost pisaca može da bude izuzetna ili prepuštena mašini. Fotografi, videografi, marketari, menadžeri društvenih mreža, menadžeri prodaje, neće nestati. 

Ali recimo osobe za organizaciju posla sigurno postaju deo prošlosti, kao i menadžeri koji nisu specijalizovani za atraktivne oblasti poslovanja. Režiseri, snimatelji na terenu, montažeri, ostaju važni, ali samo oni koji poznaju automatizaciju navedenih poslova. Takav je slučaj sa novinarima u brojnim sistemima u Evropi, pa i u Srbiji. Televizijski novinar mora da poznaje proces montaže, vrlo je važno da zna koji sve planovi postoje, kada se koji koristi, gde sme da seče materijal, kako da postavi kamere da bi dobio željeni rezultat i tome slično. Danas jednu TV režiju ne čini više od četvoro ljudi. Oni putem najnovijih programa upravljaju kamerama, svim grafičkim elementima, daleko brže planiraju i razmišljaju o sledećem koraku. Poznavanje prenosa u VR prostoru se podrazumeva, a do pre samo 10 godina, niko nije ni znao šta sve postoji. Prostor za grešku je nedopustiv, a trebalo bi istaći da uspeh u ovoj branši iziskuje poznavanje preko 10 softverskih rešenja specijalno napravljenih za pojedine televizijske sisteme. Mesta ima za 3D Animatore, arhitekte, modelare, UX dizajnere… Fundamentalno znanje ostaje važno, formalno nikog ne zanima, ali je lepo da ga imaš. Računa se isključivo rezultat, posebno u velikim sistemima. Iskustvo uspešnih ljudi govori da je za uspeh u entertaiment industriji potrebno imati otvoren um, oslobođen pre svega predrasuda i straha. Srećno!